مراحل ساخت گاوصندوق

مراحل ساخت گاوصندوق

انسان همیشه به دنبال حفظ کالای با ارزش خود بوده است و برای این کار از روش‏های مختلفی استفاده کرد تا وسایل باارزش خود را از آب، آتش و سرقت حفظ کند. این روش‏ها در طول زمان تکامل پیدا کردند و در نهایت با ساخت گاو صندوق‏های آهنی روشی جدید برای حفظ اشیا ارزشمند اختراع شد. با پیشرفت تکنولوژی، انواع مدل‏های آن با توجه به نیاز افراد و محل استفاده ساخته شدند. اولین گاو صندوق را برادران جاب در سال 1835 اختراع کردند که تا حدودی شبیه مدل‏های امروزی بود.

مدل طراحی شده آن‌ها با کلید باز و بسته می‏شد. در سال 1886 هنری براون گاو صندوقی را به شکل مدل‏های امروزی طراحی کرد و ساخت. این گاو صندوق به خاطر استفاده از فلزات نسبت به آتش و ضربه امنیت بیشتری در مقایسه با مدل برادران جاب داشت. به مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی‏های ساخت گاو صندوق، مدل‏های بسیار پیشرفته با امنیت بیشتر و مجهز به ابزار آلات ایمنی، به بازار عرضه شدند.

امروزه گاوصندوق خانگی و صنعت ساخت آن پیشرفت زیادی کرده است و محدود به تکنولوژی‏هایی که در داخل کشور استفاده می‌شود، نیست. این صنعت همراه با پیشرفت تکنولوژی، تغییرات زیادی کرده است و با توجه به نیاز روز افراد، انواع گوناگونی در بازار وجود دارد. مراحل تولید گاو صندوق از طراحی تا تولید محصول نهایی حتماً به وسیله یک نفر باید انجام شود؛ بنابراین تمام الگوریتم‌های ساخت و باز کردن آن باید توسط یک نفر انجام شود تا سارقان به راحتی با برش زدن یا باز کردن قفل، به مدارک و اشیای با ارزش داخل آن دسترسی نداشته باشند.

[irp]

تمام مراحل ساخت از طراحی در و بدنه تا قفل باید با هدف ایجاد حداکثر امنیت در مقابل خطرات احتمالی مانند سرقت و آتش سوزی باشد. در واقع تمام مراحل ساخت مثل پازل است که اگر یک قطعه از آن در جای درست قرار نگیرد، نتیجه کار مطلوب نخواهد بود. در ادامه به نحوه ساخت بخش‏های مختلف گاوصندوق خواهیم پرداخت.

 

مراحل ساخت گاوصندوق

طراحی چهارچوب درب و بدنه گاوصندوق

این مرحله، مهم‌ترین بخش ساخت است. ساخت چهارچوب فلزی باید به گونه‏ای باشد که باید در برابر آتش سوزی، سوراخ کردن با دریل و برش مقاوم باشد. برای ساخت این بخش از گاو صندوق معمولاً از آلیاژ فولاد که ترکیبی از کربن و آهن است استفاده می‏شود که استحکام زیادی دارد. برای ساخت صندوق امانت از فولادی که بدون هیچ مواد اضافی است، استفاده می‏شود؛ اما برای گاو صندوق‏های مقاوم در برابر مواد شیمیایی، خوردگی و برش باید از فولاد ضد زنگ استفاده شود. برای ساخت گاو صندوق ضد آب، باید از فولاد ضد زنگ استفاده شود و کاملاً پلمپ شده باشد. استفاده از فولاد ضد زنگ به دلیل آنکه به سختی تا می‏خورد و مهر و موم می‏شود، بسیار سخت و محکم است.
برای ساخت مدل‏های نسوز باید بین دیوارهای داخلی و خارجی از ترکیب آلیاژ فولاد و تنگستن استفاده شود. این آلیاژ حتی بیشتر از بتن در برابر گرما مقاوم است. این مواد 70% امنیت گاو صندوق در برابر آتش سوزی را تضمین می‏کند و 30% باقی مانده به نحوه طراحی سیستم‏های قفل و نحوه مهر و موم کردن و سایر امکانات برای ساخت مدل‏های نسوز، بستگی دارد.

[irp]

برای ساخت مدل‏های فوق ایمن معمولاً یک لایه از فولاد منگنز در قسمت قفل استفاده می‏شود. با این کار سارقین نمی‏توانند با دریل آسیبی به قفل وارد کرده و از باز شدن در جلوگیری می‏شود. برای سنجش ضخامت فولاد از معیار GAUGE استفاده می‏شود. هر چه میزان این معیار بالاتر باشد، ضخامت ورقه فولاد کمتر است. عامل مؤثر دیگر در استحکام گاو صندوق نوع جوشکاری آن است. به طور کلی دو نوع جوشکاری وجود دارد: 1- جوشکاری قوس فلزی 2- جوشکاری گاز قوس تنگستن. برای ساخت چهارچوب‏های فلزی و جوش فولاد معمولی از جوشکاری قوس فلزی استفاده می‏شود؛ اما برای جوشکاری ورقه‏های فولاد محکم و ضخیم از جوشکاری گاز قوس تنگستن استفاده می‏شود. این جوشکاری سخت است و زمان زیادی را می‏گیرد. دلیل گران بودن مدل‏های نسوز با کیفیت خیلی بالا همین نوع جوشکاری است.

 

گاوصندوق

طراحی و ساخت بدنه گاو صندوق

در گاو صندوق‏هایی که امنیت پایین‏تری دارند، از ورقه‏های فولاد نازک که به راحتی تا می‏شوند و با روش SMAW جوش می‏خورند، استفاده می‏شود. بعد از پاک‌سازی و تمیز کردن جای جوش‏ها، از پودر رزین پلی استر برای رنگ کردن بدنه استفاده می‏شود.

پس از پخت در فر از پودر الکترواستاتیک استفاده می‏شود و دوباره برای پخت وارد فر می‏شود تا رنگ تثبیت شود. در گاو صندوق هایی که کیفیت متوسطی دارند تمام مراحل قبل تکرار می‎شود. تنها تفاوت در طراحی بدنه این مدل‏ها استفاده فولاد دولایه است که لایه بیرونی فولاد محکم تر و ضخیم‌تر است. همچنین لایه بیرونی با توجه به نوع گاو صندوق متفاوت است. در گاو صندوق هایی که با کیفیت بالا هستند از بدنه با سه لایه فولادی استفاده می‏شود که لایه بیرونی از فولاد با آلیاژ تنگستن و استنلس استفاده می‏شود. فاصله بین لایه درونی و بیرونی با موادی که ضد حریق هستند و در برابر سوراخ شدن با دریل مقاوم هستند، پر می‏شوند.
مهم‌ترین بخش ساخت یک گاو صندوق، ساخت در آن است.

[irp]

معمولاً جنس در یک درجه محکم تر و ضخیم‌تر از بدنه آن است؛ یعنی اگر بدنه از دو لایه فولاد ساخته شده باشد، در گاو صندوق سه لایه باید باشد. حتی در مدل‏های بسیار مقاوم، در از 4 لایه ساخته شده است که جنس دو لایه بیرونی از دولایه فولاد به هم چسبیده ساخته شده است. در گاو صندوق‏های با کیفیت بالا، در قسمت پشت قفل از یک لایه فولادی منگنز استفاده می‏شود تا سارقان امکان باز کردن در با دریل را نداشته باشند. علاوه بر امنیت سیستم قفل باید، لولای در هم استحکام زیادی داشته باشد تا مانع از سرقت شود. اگر این بخش از استحکام کافی برخوردار نباشد، سارقان به راحتی با برش زدن به گاو صندوق به اشیای با ارزش آن دسترسی پیدا می‏کنند. لولاها از سمت داخل گاو صندوق استحکام کافی دارند تا در صورت برش خوردن از سمت بیرون، امکان دسترسی به داخل گاو صندوق نباشد.

البته زیا نه‌های قفل هم کمکی در جهت حفظ امنیت در و لولا است. در گاو صندوق‏های دکوراتیو برای حفظ زیبایی، لولاها از بیرون دیده نمی‎‏شوند و در واقع پنهان هستند. علاوه بر این برای امنیت بیشتر، درها در مدل‏های‏ معمولی از دو طرف زبانه دارند، اما در مدل ضد سرقت، درها از چهار طرف زبانه دارند. در مدل ضد سرقت، کم‌هایی با حفره وجود دارد که زبانه در آن قرار می‌گیرند و محکم می‌شود و حتی با هل دادن به بیرون، در باز نمی‏شود؛ زیرا زبانه‌های قرار گرفته در کم‌ها، موجب جلوگیری از باز شدن در می‌شود؛ اما در مدل معمولی برای جای زبانه روی کم جای خاصی در نظر گرفته نشده است. در مدل‏های ضد سرقت کوچک یک ضامن پشت یکی از زبانه‌ها (زبانه پایین) است که نسبت به ضربه حساس است.

[irp]

اگر به در ضربه وارد شود، عملکرد ضامن موجب حرکت زبانه می‌شود و زبانه در حفره موجود کم قرار گیرد و باعث بسته شدن در هنگام سرقت می‌شود. در مدل‏های ضد سرقت به دلیل بزرگ بودن در نیاز به زبانه‏های بیشتری برای محکم کردن در نیاز است و در پشت تمام زبانه‏ها، ضامن‏هایی که حساس به ضربه هستند نصب می‌شود. زمانی که قفل و رمز با ابزار مختلف باز شدند، با فعال شدن ضامن‏ها از باز شدن در جلوگیری می‌شود.

 

نصب قفل گاوصندوق

نصب قفل گاوصندوق

نوع قفل بکار رفته در گاو صندوق‏ها معمولاً مکانیکی یا دیجیتالی هستند. ساخت قفل‏ها توسط تیم‏های متخصص خارج از شرکت‏های تولید کننده گاوصندوق، انجام می‏شود. در واقع ساخت قفل با برون سپاری انجام می‏شود. معمولاً از سه نوع قفل برای امنیت گاو صندوق استفاده می‏شود. سیستم قفل دیجیتالی، قفل‏ مکانیکی و قفل ترکیبی. چراکه تولید یک قفل مناسب برای محصول امنیتی، به گونه‌ای که غیر قابل نفوذ باشد مستلزم یک تیم متخصص و ماهر است. به طور کلی ۳ نوع قفل برای این صنعت وجود دارد. قفل‌های دیجیتال، مکانیکی و قفل‌های ترکیبی که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

بعضی از شرکت‏ها برای ساخت مدل‏های ارزان، از کیبورد گاوصندوق ارزان قیمت برای قفل استفاده می‏کنند. طراحی و ساخت قفل‏، در و لولا باید به گونه‌ای باید باشد که در صورت آسیب دیدگی و خراب شدن، امکان تعمیر گاو صندوق آن‏ها وجود داشته باشد.

در پایان باید یادآور شویم که گاو صندوق یک صندوق فلزی محکم همراه با لوازم جانبی ایمنی مانند قفل و سیستم رمز است که برای نگهداری مدارک و اشیای باارزش شما در مقابل خطرات احتمالی مختلف به ویژه سرقت است. با توجه به وجود انواع مختلف آن در بازار با برندها و قیمت‏های مختلف، صرفاً با در نظر گرفتن بُعد قیمت، از خرید گاو صندوق ارزان قیمت خودداری کنید. ارزان قیمت بودن تنها یکی از نکات مثبت است و باید سایر ویژگی‏ها مثل قفل ایمن و سیستم رمز قابل اطمینان، مقاوم در برابر آتش سوزی و ضد سرقت بودن را در نظر بگیرید.

همچنین گاو صندوق را با توجه به محل نصب آن در محیط کار، منزل یا فروشگاه انتخاب کنید؛ زیرا با در نظر گرفتن این موضوع می‏توانید مدلی را انتخاب کنید که با محل نصب آن همخوانی دارد و جابجایی گاو صندوق نیز برای شما مشکل نخواهد بود و مهم‌تر از همه، هزینه اضافی را برای خرید متحمل نمی‏شوید.

[irp]

گروه صنعتی نیکا تولیدکننده انواع مختلف گاو صندوق، با بهره گیری از تکنولوژی‏های روز و نیروی انسانی متخصص، محصولات خود را باکیفیت بالا تولید و به بازار عرضه می‏کند. مدل‏های ضد سرقت گروه صنعتی نیکا از بهترین‏ محصولات داخل کشور هستند. کارشناسان گاوصندوق نیکا به شما کمک می‏کنند تا گاو صندوق دلخواه خود را با توجه به نیاز شما و محل استفاده، خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

امینت را از ما بخواهید

امیدواریم این مقاله بتواند تا حدود زیادی به انتخاب مدل سیستم رمز گاوصندوق شما کمک کرده باشد

با مستر سیف باکس امنیت محیط زندگی و کار خود را تامین کنید.

شماره تماس : ۰۹۱۲۸۰۲۲۰۵۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *