تشحیص گاوصندوق تقلبی

چگونه گاو صندوق تقلبی را تشخیص دهیم؟

انسان همیشه به دنبال حفظ کالای با ارزش خود بوده است و برای این کار از روش‏های مختلفی استفاده کرد تا وسایل با ارزش خود را از آب، آتش و سرقت حفظ کند. این روش‏ها در طول زمان تکامل پیدا کردند و در نهایت با ساخت گاو صندوق‏های آهنی، روشی جدید برای حفظ اشیا ارزشمند اختراع شد. با پیشرفت تکنولوژی، انواع مدل‏های گاو صندوق با توجه به نیاز افراد و محل استفاده ساخته شدند.

اولین گاو صندوق را برادران جاب در سال 1835 اختراع کردند که تا حدودی شبیه مدل‏های امروزی بود. مدل طراحی شده آن‌ها با کلید باز و بسته می‏شد. در سال 1886 هنری براون گاو صندوقی را به شکل مدل‏های امروزی طراحی کرد و ساخت. این گاو صندوق به خاطر استفاده از فلزات نسبت به آتش و ضربه امنیت بیشتری در مقایسه با مدل برادران جاب داشت. به مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی‏های ساخت گاو صندوق، مدل‏های بسیار پیشرفته با امنیت بیشتر و مجهز به ابزار آلات ایمنی، به بازار عرضه شدند.

امروزه گاو صندوق و صنعت ساخت آن پیشرفت زیادی کرده است و محدود به تکنولوژی‏هایی که در داخل کشور استفاده می‌شود، نیست. این صنعت همراه با پیشرفت تکنولوژی، تغییرات زیادی کرده است و با توجه به نیاز روز افراد، انواع گوناگونی در بازار وجود دارد. مراحل تولید گاوصندوق از طراحی تا تولید محصول نهایی حتماً به وسیله یک نفر باید انجام شود؛ بنابراین تمام الگوریتم‌های ساخت و باز کردن آن باید توسط یک نفر انجام شود تا سارقان به راحتی با برش زدن یا باز کردن قفل، به مدارک و اشیای با ارزش داخل آن دسترسی نداشته باشند.

تمام مراحل ساخت از طراحی در و بدنه تا قفل باید با هدف ایجاد حداکثر امنیت در مقابل خطرات احتمالی مانند سرقت و آتش سوزی باشد. در واقع تمام مراحل ساخت مثل پازل است که اگر یک قطعه از آن در جای درست قرار نگیرد، نتیجه کار مطلوب نخواهد بود.

 

[irp]

 

آن دسته از سازندگان گاو صندوق که به دنبال سود بیشتر هستند، از موادی که کیفیت پایینی دارند استفاده می‏کنند. حتی در بعضی موارد از مواد جایگزین بجای مواد اصلی در ساخت گاوصندوق استفاده می‏کنند. خرید محصولات تقلبی موجب می‎‏شود به اسناد و دارایی‏های شما خسارت‏های غیر قابل جبرانی وارد شود؛ زیرا به دلیل امنیت پایین و عدم مرغوبیت مواد بکار رفته در آن‏ها، همواره اسناد و دارایی‏های با ارزش شما در معرض خطراتی چون سرقت، آتش سوزی هستند و ممکن است خسارت‏های غیر قابل جبرانی را متحمل شوید.

برای اینکه بتوانید گاو صندوق اصل را از تقلبی تشخیص دهید، باید به یک سری نکات دقت کنید. برای ساخت بدنه محصولات اصل، از ترکیب فولاد و بتن استفاده می‏شود تا امنیت بالاتری داشته باشند؛ اما برای ساخت محصولات تقلبی به جای بتن، از گچ استفاده می‏شود. با خراش دادن قسمتی از بدنه گاو صندوق، می‏توانید به گچ بکار رفته در گاو صندوق پی ببرید. اگر پس خراش دادن بدنه، بخشی از آن سفید رنگ شد، به معنای آن است که از گچ و سایر مواد تقلبی برای ساخت گاو صندوق استفاده شده است.

گاوصندوق-نیکا

مورد بعدی که باعث تفاوت بین محصول اصل و تقلبی می‏شود، میزان مقاومت گاو صندوق به گرما است. گاو صندوق‏های نسوز به‌گونه‌ای ساخته شده‏اند که از مدارک و کالاهای با ارزش شما به مدت 20 دقیقه تا 1 ساعت در مقابل گرما و آتش سوزی محافظت می‏کنند؛ اما تشخیص گاوصندوق‏ تقلبی به دلیل وجود گچ در بدنه، تا 10 دقیقه هم نمی‏توانند از اسناد و مدارک مهم و اشیای با ارزش شما محافظت کنند. با توجه به این نکات می‏توانید گاو صندوق اصل و تقلبی را از هم تشخیص دهید و با خرید محصولات با کیفیت بالا و اصل، با خیال راحت از اسناد و مدارک مهم و اشیای با ارزش خود محافظت کنید.

 

نحوه تشخیص گاو صندوق نسوز

در کشور ما روزانه به‌طور میانگین 65 مورد آتش سوزی اتفاق می‏افتد. این آمار خبرگزاری مهر است؛ بنابراین خرید گاو صندوق نسوز برای نگهداری وسایل با ارزش شما ضروری است؛ اما هنگام خرید باید مواردی را در نظر داشته باشید تا از نسوز بودن آن مطمئن شوید. تشخیص گاو صندوق نسوز، مستقیماً به نوع مواد به کار رفته در آن بستگی دارد.  تولید کنندگان برند‏های مختلف ادعا می‏کنند محصولات آن‏ها نسوز است؛ بنابراین شما قیمت‏های بالایی را بابت خرید این مدل‏ها پرداخت می‏کنید. در حالی که گاوصندوق خانگی نسوز فقط از ترکیب بتون و فولاد است.

برای ساخت مدل‏های نسوز باید بین دیوارهای داخلی و خارجی از ترکیب آلیاژ فولاد و تنگستن استفاده شود. این آلیاژ حتی بیشتر از بتن در برابر گرما مقاوم است. این مواد 70% امنیت گاو صندوق در برابر آتش سوزی را تضمین می‏کند و 30% باقی مانده به نحوه طراحی سیستم‏های قفل و نحوه مهر و موم کردن و سایر امکانات برای ساخت مدل‏های نسوز، بستگی دارد. نسوز بودن مانند ضد سرقت بودن دارای استاندارد است. هنگام خرید، برای اطمینان از نسوز بودن باید به این استاندارد توجه کنید..

 

[irp]

 

معروف‌ترین استاندارد نسوز بودن گاو صندوق استاندارد یو اِل (UL) است؛ بنابراین باید محصولی را انتخاب کنید که استاندارد یو اِل یا استاندارد مشابه دیگر را داشته باشند.  یکی راههای تشخیص گاو صندوق نسوز اصل از تقلبی، مقایسه وزن دو گاو صندوق است. مدلی که با بتون و فولاد ساخته شده باشد بسیار سنگین است؛ اما اگر مدلی، وزن سبک‌تری داشته باشد نشان دهنده آن است که داخل آن با بتن پر نشده است و مواد دیگری جایگزین بتن شده است.

علاوه بر این اگر به محل کار بروید و به گاوصندوق محل کار خود نگاه کنید، می‌بینید در بعضی جاها فلز بدنه گاو صندوق خراش خورده است و با چسب آن را پوشانده‏اند. وقتی چسب را از بدنه جدا کنید می‌بینید که بین دو لایه فلز، سفید رنگ است و این سفیدی به خاطر استفاده از گچ به جای بتن است؛ زیرا بتن سفید نیست.

قدمت استفاده از گچ به 1500 سال قبل از میلاد بر می‏گردد. در آن زمان مصری‏ها از این ماده برای پوشش سطوح داخلی اهرام ثلاثه استفاده می‏کردند. یونانی‏ها هم از گچ برای پر کردن منافذ اطراف پنجره استفاده می‏کردند. پاریس در قرن 18 بزرگ‌ترین مصرف کننده گچ بود. در آن سال‌ها آتش‏سوزی‏های بزرگی در لندن رخ داده بود. به همین دلیل پادشاه فرانسه استفاده از گچ را برای پوشش خانه‏های چوبی اجباری کرد تا از آتش‏سوزی‏های گسترده جلوگیری شود. در ایران نیز استفاده از گچ به دوران اشکانیان بر می‏گردد.

 

گاوصندوق

 

استفاده از گچ بری‏ در نمای ساختمان‏ها از جمله بنای تخت جمشید نشان دهنده استفاده از این ماده در این دوران است؛ اما چرا از گچ برای ساخت بدنه گاو صندوق استفاده می‏شود؟ هنگامی که گچ با آب مخلوط شود پس از چند ساعت سخت می‏شود. اگر گچ در مقابل حرارت آتش قرار می‏گیرد، آب موجود در آن تا چند دقیقه از سرایت آتش به اطراف جلوگیری می‏کند. همین زمان کافی است تا نیرو‏های آتش نشانی به محل برسند تا آتش را خاموش کنند.

نکته دیگری که وجود دارد هنگامی که آب با گرمای آتش از گچ خارج می‏شود، گچ متخلخل شده و از گسترش گرما به اطراف جلوگیری می‏کند. البته زمان مقاومت گچ به گرما به ضخامت گچ هم بستگی دارد. باید توجه کنید که مخلوط گچ و پرلیت مقاومت بیشتری در مقابل گرما دارند؛ اما در نهایت گچ در مقابل گرمای آتش دوام زیادی ندارد.

حداکثر قطر لازم برای بدنه یک گاو صندوق‏ها با اندازه متوسط 8 سانتی متر است؛ اما یک سوال مطرح است که برای این اندازه بدنه، ضخامت گچ چقدر باید باشد تا دمای 500 درجه را تا 1 ساعت تحمل کند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت با این ضخامت بدنه، گچ به هیچ عنوان ماده مناسبی برای ساخت مدل‏های نسوز نیست. در نتیجه باید از بتن برای ساخت مدل‏های نسوز استفاده شود؛ زیرا گچ در مقابل دمای بسیار بالا، شکننده می‎‏شود و در نهایت از هم می‏پاشد.

 

[irp]

 

در پایان باید یادآور شویم که گاوصندوق یک صندوق فلزی محکم همراه با لوازم جانبی ایمنی مانند قفل و سیستم رمز است که برای نگهداری مدارک و اشیای با ارزش شما در مقابل خطرات احتمالی مختلف به ویژه سرقت است. با توجه به وجود انواع مختلف آن در بازار با برندها و قیمت‏های مختلف، صرفاً با در نظر گرفتن بُعد قیمت، از خرید گاو صندوق ارزان قیمت خودداری کنید. ارزان قیمت بودن تنها یکی از نکات مثبت است و باید سایر ویژگی‏ها مثل قفل ایمن و سیستم رمز قابل اطمینان، مقاوم در برابر آتش سوزی و ضد سرقت بودن را در نظر بگیرید. همچنین گاو صندوق را با توجه به محل نصب آن در محیط کار، منزل یا فروشگاه انتخاب کنید؛ زیرا با در نظر گرفتن این موضوع می‏توانید مدلی را انتخاب کنید که با محل نصب آن همخوانی دارد و جابجایی گاوصندوق نیز برای شما مشکل نخواهد بود و مهم‌تر از همه، هزینه اضافی را برای خرید متحمل نمی‏شوید.

گاوصندوق نیکا تولیدکننده انواع مختلف گاو صندوق، با بهره گیری از تکنولوژی‏های روز و نیروی انسانی متخصص، محصولات خود را باکیفیت بالا تولید و به بازار عرضه می‏کند. مدل‏های ضد سرقت گروه صنعتی نیکا از بهترین‏ محصولات داخل کشور هستند. کارشناسان گروه صنعتی به شما کمک می‏کنند تا گاو صندوق دلخواه خود را با توجه به نیاز شما و محل استفاده، خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه خرید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

 

امینت را از ما بخواهید

امیدواریم این مقاله بتواند تا حدود زیادی به انتخاب مدل سیستم رمز گاوصندوق شما کمک کرده باشد

با مستر سیف باکس امنیت محیط زندگی و کار خود را تامین کنید.

شماره تماس : ۰۹۱۲۸۰۲۲۰۵۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *